tisdag 14 februari 2012

Och alla är de flyktingar.

Merit Wager heter en kvinna som arbetat på migrationsverket. Hon har kontakt med människor som fortfarande arbetar där och får på så vis reda på hur det det kan gå till när man hanterar ärenden med de som kallas flyktingar. Hon har nu skrivit en bok om hur det kan gå till på detta verk och här är ett smakprov på hur en intervju med en så kallad flykting kan låta.

Utdrag ur Merit Wagers bok:

Utredaren: Varför kom du hit?
Sökanden: Det var kaos i mitt land.
Utredaren: Men hade det inte hänt dig något?
Sökanden: Nej det var bara kaos.
Utredaren: Du har fyra barn och en make, var är de?
Sökanden: Jag vet inte, var och en tar hand om sig själv.
Utredaren: Men ditt yngsta barn är bara två år!
Sökanden: Ja, jag undrar om han lever.
Utredaren: Vad kommer att hända om du får PUT?
Sökanden: Då kommer jag att ta hit min familj.
Utredaren: Men du vet ju inte var de är!
Sökanden: Men om jag får PUT så kommer jag leta efter dem.
Utredaren: Varför letade du inte efter dem innan?
Sökanden: Jag visste ju inte om jag kunde få PUT.
Utredaren: Vad kommer PUT att förändra?
Sökanden: Mycket. Min dotter kan gifta sig och min son också. De kan komma hit.
Utredaren: Varför kunde de inte gifta sig innan?
Sökanden: Vi hade inte råd.
Utredaren: Har ni råd nu?
Sökanden: Jag har kommit till Sverige för att det är en demokrati och humanismen råder här. Min dotter kan gifta sig, min son kan gifta sig här.
Utredaren: Men vem skall betala detta?
Sökanden: Staten betalar. Vi har lidit nog.
Utredaren: Menar du det?
Sökanden: Ja!

Inga kommentarer: